W naszej szkole nie ograniczamy się do zdobywania podstawowej wiedzy, ale pogłębiamy ją zgodnie z naszymi zainteresowaniami i umiejętnościami. Zwiększona liczba godzin z przedmiotów egzaminacyjnych oraz zajęć sportowych pozwala rozwijać zainteresowania uczniów poprzez realizację następujących programów autorskich:
język polski z elementami dziennikarstwa i regionalizmu
Uczniowie w tej klasie realizują program innowacyjny, którego celem jest: zapoznanie ze specyfiką rozmaitych środków masowego przekazu, sposobami perswazji i manipulacji językowej (reklama, argumentacja), pisanie wywiadów, reportaży, recenzji, artykułów problemowych, notatek, redagowanie szkolnej gazetki oraz tworzenie własnych gazetek tematycznych (np. w związku z omawianą lekturą). Na lekcjach języka polskiego, plastyki, muzyki omawiana będzie twórczość artystów z regionu łódzkiego, a na lekcjach historii realizowany cykl zajęć rozszerzający wiedzę o Łodzi. Towarzyszyć temu będzie praca ze źródłami ikonograficznymi (rysunki, obrazy, plakaty, ryciny, postacie itp.) i epistolarnymi (listy) oraz dokumentami normatywnymi (pozostałe dokumenty). Oprócz tego uczniowie uczestniczyć będą w życiu kulturalnym Łodzi, zajęciach ukierunkowanych z uwzględnieniem egzaminu gimnazjalnego a w przyszłości maturalnego z historii i języka polskiego oraz wiedzy o społeczeństwie, ciekawych zajęcia z wykorzystaniem technik multimedialnych. Wszystko poparte profesjonalizmem i doświadczeniem pedagogów, którzy oprócz wykształcenia kierunkowego legitymują się studiami podyplomowymi
język polski z elementami edukacji teatralno -filmowej
Podstawowym celem tego programu autorskiego jest integracja edukacji teatralnej i filmowej z literacką, historyczną, plastyczną, muzyczną, kształtowanie osobowości uczniów poprzez udział w życiu kulturalnym Łodzi, rozwijanie zainteresowania teatrem i filmem, wychowywanie przez dramę i teatr jako szczególnie ważne w edukacji europejskiej. Atrakcyjność tego programu dla uczniów opiera się na wykorzystaniu naturalnej potrzeby samorealizacji i twórczego działania poprzez ekspresję artystyczną. W trakcie zajęć uczniowie mają możliwość uczestniczyć w ciekawych imprezach kulturalnych w szkole, dzielnicy, mieście, regionie. Często odwiedzają teatry i kina, spotykają się z ciekawymi ludźmi teatru, kina, kultury. Tworzą własne przedstawienia, filmy, happeningi.
edukacja prozdrowotna i ekologiczna z rozszerzonym programem języka angielskiego w zakresie słownictwa z ekologii i geografii
Uczniowie w tej klasie realizują program innowacyjny opracowany przez nauczycieli naszej szkoły. Realizowany jest on od 2001roku.W każdej klasie program jest trochę modyfikowany i dostosowywany do zainteresowań i aktywności uczniów oraz do możliwości i potrzeb szkoły. Ale uczniowie zawsze realizują najważniejsze założenia programu - zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu zdrowia oraz zachowań proekologicznych. Szkoła współpracuje z instytucjami, które nas wspomagają w przeprowadzaniu szkoleń i warsztatów na temat zdrowia i ekologii. Wybrane tematy realizowane są w języku angielskim. Uczniowie biorą udział w licznych akcjach np. "Dzień Ziemi", "Sprzątanie świata", "Ratujmy kasztanowce", "Zakręcone miesiące", "Posprzątaj, to nie jest kupa roboty", zbiórka i segregacja surowców wtórnych oraz licznych konkursach, np. konkurs ornitologiczny, zoologiczny, ekologiczny "Ekoplaneta", olimpiada "Zdrowego stylu życia", konkurs na ulotkę dotyczącą problematyki HIV/AIDS. Uczniowie uczestniczą tez w licznych warsztatach np. warsztatach ekologicznych w XXXI LO, warsztatach ekologicznych w grupie twórczej NEO. Chętne osoby uczestniczą w wolontariacie: praca z dziećmi chorymi ze Szpitala CZMP oraz WOŚP. Biorą udział w wycieczkach, które pogłębiają wiedzę ekologiczną. Uczniowie klas o profilu ekologiczno-prozdrowotnym posiadają rozległą wiedzę w wyżej wymienionych tematach co w większości wpływa na zmianę ich nawyków i postaw. Współpraca z anglistą owocuje poszerzeniem wiedzy i słownictwa dotyczącego omawianych zagadnień.
matematyka z informatyką i rozszerzonym językiem angielskim
Profil tej klasy został przygotowany z myślą o uczniach, wykazujących zarówno zainteresowania matematyczno- informatyczne jak i językowe. Komputer staje się ważnym środkiem dydaktycznym, wykorzystywanym w nauce matematyki i informatyki, pozwalającym na uczenie się w sposób inny niż tradycyjny. Technologię informacyjną będzie się również stosować na części lekcji języka angielskiego, wykorzystując olbrzymie edukacyjne zasoby internetowe i komputerowe w nowy, ciekawy sposób. Język angielski jest przecież uniwersalnym językiem w świecie komputerów i Internetu.
matematyka z elementami przedsiębiorczości
Klasa o profilu matematycznym z elementami przedsiębiorczości jest propozycją dla tych młodych ludzi, którzy pragnęliby rozwijać swoje zainteresowania w dziedzinie ekonomii, biznesu i przedsiębiorczości. W klasie realizowany będzie rozszerzony program z matematyki wzbogacony o zagadnienia obejmujące: podstawowe pojęcia ekonomiczne, zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej, zarządzanie finansami. Uczniowie będą mogli uczestniczyć w warsztatach i konkursach z zakresu ekonomii, organizowanych przez Politechnikę Łódzką, Uniwersytet Łódzki oraz Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości i NBP
sztuka krokiem do sukcesów matematycznych
Profil ten daje uczniom szansę doświadczenia i zrozumienia jak prosta może być matematyka poprzez zastosowanie sztuki. Rozbudzenie aktywności twórczej, poznanie nowych pojęć poprzez działania manualne, połączenie treści matematycznych i plastycznych to główne cele klasy o tym profilu.
koszykówka męska
Uczniowie tej klasy będą realizować autorski program sportowy z zakresu gry w koszykówkę. Podstawowym jego celem będzie wychowanie poprzez sport oraz postawę fair play. Młodzież uczęszczająca do tej klasy, będzie brać udział w treningach koszykarskich (min 10godz. tyg.) oraz grać w rozgrywkach klubowych - lidze wojewódzkiej - organizowanej przez ŁZKosz. Corocznie organizowany będzie dla niej obóz sportowy. Zajęcia będą prowadzone przez trenera koszykówki.